10 Najlepszych Zawodów: Nauczyciel Gry na Pianinie

10.12.2015
Autor: Piotr Żelachowski, Zdjęcia: Krystian Gąciarski

W majowym Hocie w ramach cyklu „10 ciekawych zawodów” przedstawiamy osobę, która udziela indywidualnych lekcji gry na pianinie dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Anita Jankowska- pedagog, nauczyciel gry na pianinie, w wielką pasją i zaangażowaniem wprowadza swoich podopiecznych w krainę muzyki. Prowadzi badania na temat efektywności nauczania gry na pianinie a także znaczenia muzykoterapii. Jeśli jesteście ciekawi jak wygląda nauka gry na pianinie, albo chcecie spróbować ?, to zapraszamy do przeczytania wywiadu. Pamiętajcie, że grać każdy może trochę lepiej lub trochę gorzej.

 

 

hot°: Czy lekcje gry na pianinie cieszą się dużym powodzeniem?


Tak, lekcję cieszą się naprawdę dużym zainteresowaniem. Rodzice bardzo dbają o wszechstronny rozwój swoich pociech. Natomiast dorośli przychodzą na zajęcia, bo zawsze o tym marzyli, albo zdarzają się osoby, dla których jest to sposób odpoczynku. Podczas gry jesteśmy tak bardzo skoncentrowani na nutach, że zapominamy o wszystkim innym.


hot°: W jakim wieku powinno nauczyć się grać na pianinie?


Im wcześniej tym lepiej. O rozwój muzyczny dziecka należy dbać się od samego początku. Dla maluszków są to zajęcia rytmiczno- umuzykalniające. Trwają one ok 20 minut. Dla dzieci w wieku 6 lat prowadzę klasyczną 45 minutową lekcję, uwzględniając jego rozwój polisensoryczny, oraz dbam o ogólną wrażliwość muzyczną. Nie ma granicy jeśli chodzi o wiek. Przychodzą do mnie osoby w wieku 40 lat i bardzo szybko zaczynają grać ładne melodie. Rozpocząć naukę gry na pianinie można w każdym wieku.

 


hot°: Jak wygląda taka lekcja dla dziecka a jak dla osoby dorosłej?


Dla dziecka poza instrumentem wprowadzam rożne formy aktywności muzycznej: śpiewanie, ćwiczenia rytmiczne, dyktanda muzyczne, słuchanie muzyki, rysowanie do wybranych utworów. Jednak od samego początku wprowadzam pojęcia muzyczne, nazwy nut, dbam o technikę gry. Lekcja dla dorosłego jest głównie przy instrumencie, ale staram się im również urozmaicać .

 

Niezależnie w jakim wieku uczę osobę dostosowuję sposób pracy do charakteru i możliwości ucznia, jego inteligencji i możliwości psychicznych. Nie ma jednej uniwersalnej metody nauczania. Najważniejsza jest więź z uczniem, tylko w takim klimacie możliwy jest efektywny rozwój muzyczny. Podczas zajęć staram się, aby moi podopieczni pokochali muzykę, kształcili swój własny smak muzyczny, pobudzali wyobraźnię.


hot°: Czy osoba bez słuchu muzycznego może nauczyć się gry na instrumencie?


Często słyszę to pytanie. Dzwoni do mnie rodzic i … „Proszę Pani moja córka/syn grać na pianinie ale nie mają słuchu muzycznego”. Szanowni Państwo oczywiście słuch pomaga w nauce gry, ułatwia ją, ale podczas właściwej lekcji możemy wykształcić sobie tą zdolność. Zatem bez słuchu muzycznego można grać na instrumencie. Każde dziecko jest zdolne, należy mu tylko trochę pomóc. Liczą się chęci, jeżeli ktoś chce to będzie grał.


hot°: Jak należy umówić się na lekcję?


Wystarczy zadzwonić, napisać :) Zapraszam

 


hot°: Dlaczego indywidualne lekcje a nie szkoła muzyczna?


Nie zamierzam negować istnienia instytucji szkół muzycznych, bo najczęściej sukces ucznia zależy od niego samego i osoby prowadzącej. Jednak podczas prywatnej nauki nauczyciel 100% swojej uwagi może poświęcić uczniowi. Często jest tak, że w szkołach muzycznych zniechęca się uczniów do grania, gdyż są oni znużeni graniem jednego utworu klasycznego przez pół roku.

 

Natomiast podczas lekcji prywatnych nauczyciel może pozwolić sobie na dużo większą swobodę jeśli chodzi o repertuar muzyki np. rozrywkowej.


hot°: Z czystej ciekawości czy miała Pani ucznia, którego nie dało się nauczyć grać?


Kieruję się zasadą, że każde dziecko jest zdolne, a trzeba mu jednie trochę pomóc. Wystarczy chcieć, a świat muzyczny stoi przed nami otwarty. Każdą osobę, która przyszła do mnie na lekcję nauczyłam grać. Ludzie mają potencjał, powinni tylko uwierzyć w siebie i w swoje możliwości.

 


hot°: Załóżmy, że umówię się na taką lekcję u Pani i co dalej?


Od razu zaczynamy naukę nut, pilnujemy poprawnej techniki gry, luźnej ręki. Najpierw ćwiczymy na prawą rękę, następnie na lewą i łączymy je. Jest to niesamowita niezależność jednej ręki od drugiej. Uczymy się kontrolować właściwe nuty, poprawne tempo, pedalizację, interpretację utworu. Świat muzyki jest niekończenie wielki. Oczywiście po każdej lekcji należałoby ćwiczyć w domu. Są osoby, które nie mają instrumentu, dłużej im zajmuję nauka, ale również nauczą się grać.


hot°: Jakie są korzyści z gry na instrumencie?


Przede wszystkim uczy koncentracji, wytrwałości i systematyczności, rozbudza kreatywność, poprawia koordynację wzrokowo- ruchową. Daje poczucie radości, przyjemności i satysfakcji z gry.


hot°: Dziękuję za rozmowę.