Hot Porady Prawne - Umowa z operatorem komórkowym

30.12.2015
Autor: Kornelia Stolf – Peplińska, Zdjęcia: Krystian Gąciarski

W niniejszym cyklu artykułów doradzamy Wam w prosty i czytelny sposób jak odnaleźć się w sytuacjach, w których mamy do czynienia z literą prawa w sposób praktyczny. Jak to bywa w życiu, chcąc nie chcąc, często stajemy przed różnymi wyborami i wyzwaniami. Prawie każdemu z nas zdarzają się drobne kontakty z prawem takie jak: wynajmowanie mieszkania, podpisywanie umów i polis ubezpieczeniowych. Czasami jesteśmy zmuszeni do większych wyzwań: jak ponoszenie odpowiedzialności za kolizje drogowe czy przyjmowanie lub odmowa dziedziczenia spadku. Hot Magazine pomoże odnaleźć się Wam w sytuacjach większej i mniejszej rangi, a autorką naszych porad jest Pani Adw. Kornelia Stolf – Peplińska z Kancelarii Adwokackiej SZP w Szczecinie.

 

 

 

W czasach, kiedy niemalże każdy jest posiadaczem telefonu komórkowego, kwestia umów związanych ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych nie powinna być nikomu obca. Niestety często zdarza się, że podpisując umowę z danym operatorem sieci nie czytamy jej treści tylko automatycznie składamy pod nią swój podpis. Po pewnym czasie okazuje się jednak, że dana usługa nie spełnia ustalonych wcześniej wymagań, bądź też chcielibyśmy z niektórych z tych usług zrezygnować. Wynika to najczęściej bądź z błędnego przedstawienia oferty przez konsultanta, bądź też z pobieżnego jedynie zapoznania się z ofertą. Obecnie coraz częściej popularne staje się zawieranie umów z operatorem sieci przez internet. W takiej bowiem sytuacji korzystamy nie tylko z korzystnych rabatów, ale i szybciej otrzymujemy wybrany model telefonu, a w dodatku jest on nam bezpośrednio dostarczany przez kuriera do domu. Wówczas w pośpiechu podpisujemy umowę, by jak najszybciej stać się właścicielem nowego aparatu telefonicznego.


Należy jednak pamiętać, że podpisując daną umowę, składamy oświadczenie woli świadczące o tym, że zapoznaliśmy się z treścią umowy, znana nam jest jej treść, którą akceptujemy. Jeśli okaże się, że umowa zawiera niekorzystne dla nas postanowienia, to po jej podpisaniu nie możemy powoływać się na to, że postanowień tych nie akceptujemy, bo nie przeczytaliśmy umowy i nie wiedzieliśmy, że są w niej zawarte.


Dlatego też dokładne przeczytanie umowy przed jej podpisaniem należy do naszych obowiązków nawet wówczas, gdy umowa jest obszerna i w dodatku napisania bardzo drobnym drukiem. Warto również wiedzieć, że dostawca usług telekomunikacyjnych jest obowiązany do dostarczenia wraz z umową regulaminu oraz cennika świadczonych usług. Jeśli nie otrzymaliśmy tego rodzaju dokumentów, powinny być nam one wydane na każde żądanie. Często w umowach zawierany jest zapis, że wydano nam regulamin i cennik oraz iż zapoznaliśmy się z ich treścią. W przypadku podpisania umowy z takim postanowieniem trudno będzie nam udowodnić, że nie dostaliśmy tych dokumentów, bądź iż nie zapoznaliśmy się z ich treścią. W razie sporu to my będziemy musieli wykazać, że było inaczej.

 


Na jakie postanowienia umowy powinniśmy zwrócić szczególną uwagę? Przede wszystkim należy sprawdzić, czy umowa zawiera nasze prawidłowe dane, jak również, czy prawidłowo określa wysokość wybranego przez nas abonamentu. Szczególnie ważne są również postanowienia dotyczące różnego rodzaju promocji czy dodatków do ustalonego w umowie kwoty abonamentu. Często bowiem zdarza się, że operator sieci wpisuje automatycznie w umowie postanowienia dotyczące tego rodzaju bonusów ze wskazaniem, że po upływie określonego terminu i nie zrezygnowania z nich przez klienta – będzie za nie pobierana dodatkowa opłata. Istnieją również umowy, w których operator może domagać się od klienta zwrotu udzielonych mu rabatów, czy promocji, jeśli ten rozwiąże umowę przed terminem jej obowiązywania.


Warto również zwrócić uwagę na postanowienia dotyczące możliwości wypowiedzenia umowy z operatorem sieci komórkowej. Należy pamiętać, że nie wystarczające jest postanowienie odsyłające nas w tym zakresie do regulaminu lub ogólnych warunków umowy. Zapisy dotyczące możliwości rozwiązania umowy powinny być w niej bezpośrednio zawarte.


Umowy z dostawcami usług telekomunikacyjnych najczęściej zawierane są na czas określony. Zawierają one wówczas postanowienia, że jeśli w danym terminie przed upływem terminu na jaki umowa została zawarta, nie złożymy oświadczenia o jej rozwiązaniu, umowa automatycznie przedłuża się na czas nieokreślony.

 


W umowach zawierane są również postanowienia przewidujące możliwość ich wcześniejszego rozwiązania przez klienta, przy czym wówczas przewidywany jest określony termin wypowiedzenia (np. 30 – dniowy). Oznacza to, że jeśli w danym dniu złożymy oświadczenie o rozwiązaniu umowy, to umowa przestaje obowiązywać dopiero z upływem danego terminu (czyli np. po upływie 30 dni). Należy mieć również na uwadze, że umowy z dostawcami usług telekomunikacyjnych określają dane okresy rozliczenia (np. miesięczne). Oznacza to, że jeśli złożymy oświadczenie o rozwiązaniu umowy na początku danego miesięcznego okresu rozliczeniowego, to będziemy związani umową nie tylko do końca tego okresu, lecz też przez następny. Dlatego też najkorzystniej składać tego rodzaju oświadczenie pod koniec okresu rozliczeniowego.


Co równie istotne, operatorowi przysługuje wynagrodzenie za świadczone usługi również za okres wypowiedzenia.