Hot Porady Prawne - Własna działalność gospodarcza? – Dlaczego nie!

11.12.2015
Autor: Kornelia Stolf – Peplińska, Zdjęcia: Archiwum

W jaki sposób rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej? W różnego rodzaju broszurach oraz w internecie znaleźć można wiele informacji na ten temat, bez potrzeby zagłębiania się w akty prawne, które normują status przedsiębiorcy. Poniżej postaram się przedstawić procedurę rejestracji działalności oraz ważne aspekty, które wiążą się z podjęciem tego rodzaju aktywności.

 

 

Niejeden z nas ma wiele pomysłów na prowadzenie własnej firmy. Dla wielu jest to z kolei kolejny wymóg stawiany przez dotychczasowych pracodawców. W każdym z tych przypadków należy pamiętać, że osiągnięcie sukcesu w prowadzeniu działalności gospodarczej uzależnione jest od ciężkiej pracy i determinacji, a najczęściej również od wiedzy i umiejętności przedsiębiorcy. Wszystkie te czynniki, o ile potrafimy je dobrze wykorzystać – z pewnością doprowadzą nas do stabilizacji materialnej, realizacji własnych celów, a przede wszystkim niezależności.


Pierwszą czynnością, jaką powinniśmy wykonać chcąc rozpocząć prowadzenie własnej firmy, jest jej rejestracja w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Wpisowi do tej ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi. Wpis do Ewidencji jest wolny od opłat. Odpowiedni wniosek w formie formularza składa się w urzędzie gminy właściwym ze względu na prowadzenie działalności gospodarczej.


W przypadku skorzystania z tradycyjnej formy składania wniosku (pisemnie), należy pobrać wniosek o wpis ze strony CEDIG bez konieczności zakładania konta i podpisać go we właściwym urzędzie gminy.
Jeśli natomiast chcemy złożyć wniosek za pośrednictwem internetu, należy założyć konto na platformie CEDIG, zalogować się, a następnie wypełnić i złożyć wniosek online. Urząd przechowuje wypełnione wnioski w formie elektronicznej przez 7 dni. W tym zatem czasie należy stawić w urzędzie i złożyć podpis na wniosku, który po podaniu numeru zostanie odnaleziony w systemie przez urzędnika.

 

 

Jeśli nie masz możliwości osobistego stawiennictwa w urzędzie, istnieje opcja przesłania wypełnionego wniosku z podpisem notarialnie poświadczonym do urzędu za pomocą listu poleconego.


Rozpoczęcie działalności gospodarczej następuje z chwilą wpisu do rejestru CEIDG. We wniosku o wpis można oczywiście podać inną datę rozpoczęcia działalności gospodarczej. Kiedy rejestrację mamy już za sobą, należy udać się do kolejnych urzędów – skarbowego oraz ZUS.


Gdy przedsiębiorca staje się podatnikiem VAT to najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT powinien we właściwym urzędzie skarbowym złożyć druk zgłoszeniowy VAT-R. Warto wiedzieć, że dzień rozpoczęcia sprzedaży nie musi być jednoznaczny z dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej. Od 1 stycznia 2015 r. rejestracja przedsiębiorcy dla celów VAT jest bezpłatna. Obowiązek uzyskiwania potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego został zniesiony. Przedsiębiorca może jednak wystąpić z wnioskiem o wydanie potwierdzenia rejestracji i w takim przypadku jest zobowiązany wnieść opłatę skarbową w wysokości 170 zł.


Jeśli chodzi o ZUS, to w ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej należy dokonać zgłoszenia do odpowiednich ubezpieczeń. Jeśli założona działalność gospodarcza będzie dla przedsiębiorcy jedynym tytułem do ubezpieczenia społecznego, należy wypełnić formularz ZUS ZUA. Formularz ten można również przesłać do ZUSu listem poleconym, bez potrzeby osobistego stawiennictwa w tym urzędzie.


Kiedy załatwimy już wszystkie formalności w urzędach, powinniśmy założyć dla przedsiębiorstwa rachunek bankowy oraz wyrobić pieczątkę (nie jest ona wymagana, ale usprawnia dokonanie wielu czynności). Od tego czasu można rozpocząć prowadzenie własnej działalności gospodarczej.

 


Należy pamiętać, że przedsiębiorca przy oznaczaniu swojej działalności posługuje się swoją firmą, czyli imieniem i nazwiskiem. Do tego często dodaje się określenia wskazujące np. na przedmiot działalności gospodarczej (np. Przedsiębiorstwo Handlowo – Usługowe) oraz miejsce jej prowadzenia. Przedsiębiorca powinien posługiwać się również adresem siedziby działalności gospodarczej, którym w przypadku osób fizycznych jest najczęściej miejsce zamieszkania. Jeżeli jednak firma nie jest prowadzona pod adresem zamieszkania i posiada główne miejsce prowadzenia działalności, należy podawać adres tego głównego miejsca prowadzenia firmy wpisanego do CEIDG.