Wedding Planner

04.01.2019
Autor: Piotr Żelachowski, Zdjęcia: Archiwum Bernadetty Kowalczyk

Satysfakcja, pieniądze, prestiż. Tego w indywidualnej kolejności, oczekujemy od swojej pracy. Dodatkowo chcemy poznawać interesujących ludzi, mieć szansę rozwoju zawodowego i ani przez chwilę nie czuć nudy. I kiedy przychodzi czas na decyzję, na wybór studiów lub zmianę obecnego zawodu – mamy czarną dziurę. Ale my postanowiliśmy Wam pomóc. Znaleźliśmy 10 zawodów, które cieszą się dużym powodzeniem i przedstawiamy je Wam od tzw. kuchni. W tym wydaniu gazety Hot Magazine, rozmawiamy z Bernadettą Kowalczyk o zawodzie Wedding Plannera, który poniekąd w języku polskim, ma nie do końca trafiony odpowiednik – konsultant ślubny.

 

  

hot°: Co kryje się pod pojęciem „Wedding Planner”. Jak opiszesz swój zawód w kilku zdaniach?

Wbrew pozorom kreowanym w mediach, zawód wedding plannera to zawód opierający się na wielozadaniowości. Pod tym pojęciem kryje się jedna osoba, która ma wiele funkcji. Począwszy od project managera w całym procesie (bo jest to nierzadko spora inwestycja), poprzez eksperta i doradcę w zakresie wszystkich ślubnych i około ślubnych zadań, aż do osoby, która jest dostępna dla Pary Młodej w 100%, nie przekazuje Ich z rąk do rąk, reprezentuje ich w pełni i służy Im pomocą, radą i odpowiedzią na pytanie, o różnych porach dnia. Wedding Planner to osoba, która jest wybierana przez Parę Młodą, nie – jak się błędnie uważa w celu (wyłącznie) „znalezienia usługodawców” – to osoba, która przejmuje praktycznie całość przedsięwzięcia jakim jest ślub i wesele – w swoje ręce.

 

Dlaczego? Dlatego, że Państwo Młodzi pracują w różnym systemie godzinowym i kompletnie mijają się z usługodawcami pracującymi od 10-18. Dlatego, że mieszkają z granicą i nie chcą zdalnie organizować tak ważnego dnia. Dlatego, że są na miejscu, ale kompletnie nie chcą metodą prób i błędów realizować wszystkich swoich marzeń, które kreują się w ich głowach. Wedding Planner to taka dobra wróżka (uśmiech) – która jest dla swojej Pary zawsze „pod ręką”!

 

hot°: Przychodzi do Ciebie para, która chce wziąć ślub. Zaczynacie rozmowę …. No właśnie: co należy do twoich obowiązków?

No właśnie – to jest zakres obowiązków, z którego łatwiej jest cokolwiek ująć niż dodać (śmiech!). Czasem mówi się, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego – jednak w przypadku wedding plannera, trzeba znać się na wszystkim – wachlarz obowiązków jest tak szeroki. Nie wyobrażam sobie, gdyby moja Para Młoda spytała mnie o gatunki wina jakie wybrać do obiadu, rodzaje kwiatów etc., a ja nie potrafiłabym odpowiedzieć na to pytanie. Zawsze podkreślam, że wszystko co ślubne jest po mojej stronie – od skarpetek Pana Młodego/podwiązki Panny Młodej – po ostatni kwiatek w kompozycji na stole gości.

 

Przy każdym zleceniu zakres obowiązków jest różny, dlatego, że realizuję wszystko w sposób indywidualny – nie jest to schemat pracy. Moje obowiązki, dla kogoś niezwiązanego ze ślubem mogą być błahe – jednak dla samej Pary Młodej są w danym momencie życia najważniejszymi, jakie ich czekają. Nie mogę zatem pracować schematycznie – to samo dla wszystkich, to nie jest piekarnia.

 

  

 

"Wedding Planner jest od tego, aby przefiltrować rynek i pomóc dobrać takich usługodawców, na którym zależy Parze Młodej."

  

 

hot°: Ślub może być zorganizowany na tysiąc sposobów, na 10 albo 100 osób, z bardzo zróżnicowanym portfelem usług i cen. Czy wedding planner dostarcza również sieć kontaktów, którą proponuje swoim klientom?

Wedding Planner nie spełnia swojej roli jeśli wyłącznie „dostarcza” sieć swoich kontaktów – i mówi „róbta co chceta!”. Wedding Planner jest od tego, aby przefiltrować rynek i pomóc dobrać takich usługodawców, na którym zależy Parze Młodej. Nie wyobrażam sobie proponować np. sal weselnych w sielskim klimacie Parze Młodej, której marzy się piękne, kryształowe wnętrze. Facebook, strony www, instagram – wszystkie te miejsca są przepełnione usługodawcami z każdej branży – a Wedding Planner jest po to, aby Para Młoda uzyskała racjonalną pomoc, która realizuje ich marzenia (z zachowaniem zdrowego rozsądku).

 

hot°: Jakie cechy charakteru potrzebne są do twojego zawodu? Stawiam na cierpliwość i odporność na stres…

Z pewnością cierpliwość i odporność na stres – jednak trzeba pamiętać o tym, że cech charakteru się nie nauczymy. Oprócz tych dwóch trzeba niezmiennie pamiętać o lojalności wobec klientów. Świetna wyobraźnia i pomysłowość – bez tego, żadne z realizowanych przedsięwzięć, czy to urodziny czy to wesele na 300 osób, nie będzie zbudowane w sensowną całoś. Bez wątpienia pewność siebie – nie chciałabym, będąc Panną Młodą, aby reprezentował mnie ktoś bez tej cechy.

 

  

 

Wiele Par Młodych, właśnie dlatego wybiera WP, aby uniknąć konieczności bycia pewnym siebie, brać udziału w spotkaniach i negocjacjach. Niezmiennie ważne są również stanowczość i dobra argumentacja pomysłów. Na podsumowanie dwie cechy, które bez wątpienia są bardzo ważne – kultura osobista, którą widać na każdym kroku u WP – nie tylko w momencie, gdy jest obok klientów. Nie wyobrażam sobie, aby moi klienci/usługodawcy/rodzina klientów byli świadkami niekulturalnego zachowania z mojej strony.

 

Druga zaś to profesjonalizm – zawsze, ale to zawsze wszyscy ci, dla których pracuję i z którymi współpracuję, muszą mieć świadomość, że dokonali dobrego wyboru w zakresie profesjonalizmu – nie wyobrażam sobie, aby ktokolwiek z ww. spotkał mnie na zakupach/w urzędzie etc. w wersji całkowicie nieprofesjonalnej, w zniszczonych, brudnych butach, z połamanymi paznokciami, w całkowitym zaniedbaniu. Jeśli jesteś Wedding Plannerem – jesteś wizytówką swoich klientów, również wizerunkowo. Bezapelacyjnie.

 

 

hot°: Jakie są plusy i minusy twojego zawodu? Czy lubisz swoją pracę?

Kocham swoją pracę – dlatego też się nią zajęłam. Jeśli miałabym wskazać plusy i minusy, ciężko byłoby obiektywnie to podzielić – więc tego dokonać mogą tylko najbliżsi widzący sporo minusów (uśmiech). Podobno w sezonie ślubnym, jego szczycie, gdy realizacja ślubów jest już na porządku dziennym, jestem jak w transie. Czyli z jednej strony to minus, z drugiej – ja to uwielbiam. Uwielbiam być tym zapleczem ślubu i wesela, bez którego to wszystko by się nie odbyło i odejść w cień.

 

W trakcie pracy tego dnia staram się nie wchodzić w kadry fotografów i kamerzystów, najbardziej satysfakcjonujące dla mnie są efekty tego, co dzięki mnie się udało. Jedyny malutki minusik jest taki, że w okresie letnim mało sypiam. Wolę po prostu pozwolić na więcej rzeczy na ostatnią chwilę – swojej Parze Młodej, a sama się trochę nie wyspać i zarwać noc.

 

  

 

"Dla mnie każde wesele jest indywidualne i przyznaję z ręką na sercu, że traktuję każde z nich w 100% wyjątkowo"

 

 

hot°: Jak wygląda typowy dzień twojej pracy? Czy jesteś też obecna na samych ceremoniach ślubnych?

Moja praca nie ogranicza się tylko do jednego dnia – dnia ślubu. Więc typowych dni pracy jest więcej i samych typów też jest sporo. Są dni kiedy jeszcze wszystko organizujemy, dobieramy, przebieramy. Im bliżej samego ślubu więcej się dzieje jestem 24h pod telefonem, który się dosłownie urywa… Jeśli chodzi o dzień ślubu – ma od dla mnie średnio 72h (śmiech!) Jestem obecna przy ceremoniach, jestem obecna na całym weselu, na przygotowaniach, koordynuję pracę wszystkich tego dnia, aby każdy czuł, że realizuje świetne zlecenie, a całość przebiegała wg planu.

 

hot°: Opowiedz nam o ślubie, który dostarczył ci najwięcej wyzwań…

I tu pojawia się problem, bo wszystkie aspekty, które są dla osób nie z branży mogą być wyzwaniami. Ja ze względu na doświadczenie, które budowałam w branży gastronomiczno-hotelarskiej, eventowej oraz jako project manager – nie traktuje tego jako wyzwań. Nie przysparza mi to większego stresu czy problemów. Dla mnie każde wesele jest indywidualne i przyznaję z ręką na sercu, że traktuję każde z nich w 100% wyjątkowo. Każda z Par Młodych jest dla mnie tak samo ważna – w końcu jestem od tego, aby realizować ich marzenia i wizualizować wszystko to czego zapragnęli. A! ewentualnie – jako wyzwanie można uznać słowa Panny Młodej, z natury całkowitej perfekcjonistki, która mówi „Zrób proszę, żeby było dobrze!”, w tym momencie odpowiedzialność jest 100% większa!

 

  

 

 

www.facebook.com/MistrzyniCeremonii

https://mistrzyniceremonii.pl

 

 

Wedding Planner

Wedding Planner