Teatr improwizowany

05.04.2023 1 komentarzy
Autor: Piotr Żelachowski, Zdjęcia: Dariusz Bojarski (1 i 2zdjęcie od góry) / Olga Iwanow

Teatr improwizowany to niezwykła forma teatralna, w której oprócz artystów, publiczność odgrywa również kluczową rolę. Bez scenariusza i przygotowanych postaci, aktorzy korzystają z sugestii widowni, by stworzyć unikatowe, nigdy niepowtarzalne spektakle komediowe. W trakcie improwizowanego show, widzowie decydują o rolach, tematach i emocjach, jakie pojawią się na scenie. Dzięki takiej interakcji, widzowie mogą stać się częścią tworzenia spektaklu i przeżywać szalone chwile razem z aktorami. Czy jesteś gotów na wyjątkowe doświadczenie teatralne? Może na początek przeczytaj nasz wywiad ze szczecińską grupą Scena Impro Szczecin, a rozmawiam z Maciejem Sikorskim, Pawłem Niczewskim, Kacprem Odrobnym i Rafałem Hajdukiewiczem.

 


hot°: Dzień Dobry Scenie Impro Szczecin! Przedstawicie się naszym Czytelnikom na początek:


Maciek Sikorski, Rafał Hajdukiewicz – aktorzy Teatru Lalek Pleciuga, Paweł Niczewski – aktor Teatru Współczesnego, Kacper Odrobny – pianista, nauczyciel gry na fortepianie. Wszyscy improwizujemy, a Kacper dodatkowo dba o muzyczną warstwę Impro i akompaniuje na pianinie.


hot°: Kiedy zaczęła się historia Sceny Impro? Co Wasz połączyło? Jak wyglądały początki Waszego zespołu?


Kacper: Przede wszystkim Scena Impro to nie grupa, Scena Impro to scena - przestrzeń w Jazzment Klubie.


Rafał: Scena otwarta dla wszystkich, którzy uprawiają improwizację i uwielbiają improwizować. A impro w Szczecinie istnieje już od dawna i o tym wie najlepiej Paweł, który jest naszym improwizacyjnym dinozaurem.


Paweł: Tak, pierwsza szczecińska grupa improwizacyjna, to była grupa Pod pretekstem. Od nich uczyliśmy się improwizować, a naszym pierwszym nauczycielem był Grzesiek Dolniak, który paradoksalnie nie zajmuje się już impro, tylko stand-upem.

 

 


hot°: Wprowadźmy Czytelników w Wasz świat… Jakie są podstawowe zasady teatru improwizowanego?


Wszyscy: Słuchanie


Paweł: Podstawowa zasada to jest „tak, i…” czyli zaakceptować coś co mówi partner i dołożyć coś swojego.


Kacper: A żeby to się wydarzyło trzeba słuchać, żeby wiedzieć co się zaakceptowało;) Ale ważna jest otwartość na partnera. Jest taka zasada, żeby zawsze stawiać partnera w lepszym świetle na scenie. Czyli żeby zejść ze swojego ego i grać trochę na kogoś, co jest momentami bardzo trudne.

 


hot°: Czy publiczność może wpływać na fabułę improwizowanego spektaklu?


Maciek: Oczywiście, a wręcz powinna. W zasadzie bez tego nie ma teatru improwizowanego. To jest fuzja między nami a widownią, im większe zaangażowanie widza, tym nasz wkład wzrasta. Jest to tak naprawdę interaktywne współtworzenie.


Kacper: Granica między grającymi a publicznością się zaciera, ale oczywiście nie wciągamy ludzi na scenę, więc można czuć się bezpiecznie.


hot°: Jakie są najważniejsze cechy dobrego aktora / improwizatora? ;)


Rafał: Musi być wysoki, przystojny, mieć dużo pieniędzy na koncie i przynajmniej jedno Ferrari, a najlepiej żeby był z dobrego domu;)


Paweł: Musi słuchać, mieć dobry słuch, słyszeć.


Maciek: Musi być otwarty, być w „tu i teraz”.


Rafał: Musi być czujny, otwarty i chętny na wspólne podejmowanie ryzyka

 


hot°: Jakie są najważniejsze zalety improwizowanego teatru? Bo jakieś chyba muszą być…


Paweł: Nie wiadomo czego można się spodziewać. Wszystko zdarza się tu i teraz, więc nic nie wiadomo, zwłaszcza na początku. Jest to ryzyko, jest dreszczyk emocji, czy to pójdzie, czy pociągniemy to.


Maciek: Ale jeśli ryzyko będzie pozytywne w skutkach, to wtedy następuje niesamowity wystrzał euforii i satysfakcji, ponieważ zrobiło się to, co czasami wydaje się totalnie abstrakcyjne, że nie powinno mieć racji buty.


Rafał: Dodam też, że dzięki impro można się wyłgać od różnych rzeczy w życiu. Ja na przykład wyłgałem się od mandatu, bo improwizowałem. Potraktowałem spotkanie z policją jak zadanie, polegające na uniknięciu mandatu. No i udało mi się, dzięki temu, że ćwiczę improwizację na scenie. W teatrze jest to również bardzo przydatne. Kiedy w trakcie spektaklu zawala się scena, to mam otwartą głowę i mogę paradoksalnie szybko znaleźć rozwiązanie i wrócić na właściwy tor spektaklu.


Kacper: Można nauczyć się też, że błędy nie istnieją. Cokolwiek następuje jest genialnym pomysłem, tylko trzeba umieć to zobaczyć i zastosować.


Rafał: Każdy błąd trzeba potraktować jako najlepszy prezent na świecie.


Maciek: Razem z Rafałem pracujemy w jednym teatrze i mając tą świadomość improwizatorów, nasza komunikacja jest zupełnie na innym poziomie. Rozumiemy się poprzez gesty, drobne sygnały. Dzięki impro łatwiej się docierać do siebie.

 

Teatr improwizowany

Teatr improwizowany

 


hot°: Jakie są największe wyzwania dla aktorów podczas improwizowanego spektaklu?


Rafał: Dobrnąć do końca;)


Kacper: Największym wyzwaniem jest ogarnąć te wszystkie teorie, o których do tej pory powiedzieliśmy i zastosować je w praktyce. Teorię przekuć w praktykę.


Maciek: Dużym wyzwaniem jest pokazanie, że wszystko jest okej, mimo, że jakaś gra bądź scena się totalnie wali. Nie pozwolić po sobie poznać, że wydarzyło się coś złego.


Rafał: Ale czasami jest też tak, że gdy się rozmawia z publicznością, to można pójść za daleko i kogoś obrazić. Dużym wyzwaniem jest więc zahamowanie swoich ambicji, no i powstrzymanie się od zdenerwowania czy urazy, bo ktoś z publiczności mówi coś, co ci się nie podoba. Nie można nikogo urazić, wyśmiewać się z kogoś. Gramy taką grę pt. „Dzień z życia”. No i my przerabiamy na scenę historię czyjegoś życia, historię, którą ktoś odważył się nam opowiedzieć, to nie chcemy wbijać im szpilek i pokazać jacy oni są niefajni. Wyzwaniem jest zrobienie z tej historii coś tak super zabawnego, że i ten ktoś będzie miał z takiej gry.


Maciek: Nie można przekroczyć pewnej granicy, żeby żart nie stał się czymś niesmacznym i infantylnym.


hot°: Czy wszystkie improwizowane spektakle są komediowe?


Kacper: W większości. W zasadzie to nie powinno być celem i dobrze jak nie jest celem, ale i tak zazwyczaj wychodzi śmiesznie.


Paweł: To zawsze zmierza w kierunku komedii. Raczej zbieramy od publiczności inspiracje, które nie są przykre, które nie są bolesne. Ale czasami jak pojawia się wzruszenie, to jest taki bonus.


Rafał: Mnie osobiście kłuje stwierdzenie „spektakle improwizowane”. Nie nazwałbym tego spektaklem, a bardziej po prostu „wieczór impro”. Bo to nie są do końca spektakle. My dzisiaj na przykład graliśmy gry, krótkie gry improwizowane.

 


hot°: Jakiego rodzaju tematy są najczęściej poruszane w improwizowanym spektaklu?


Maciek: Prosektorium


Paweł: Często zdarzają się tematy/inspiracje/głosy publiczności, z których staramy się rezygnować – mówimy tu o polityce, o przykrych rzeczach. Raczej wychodzimy od najprostszych rzeczy, które później przeradzają się w coś dużego.


Maciek: No i podteksty seksualne. One pojawiają się dosyć często wśród publiczności, ale staramy się je przyjmować i zawsze obrócić w śmieszny sposób.


Kacper: Tematy wychodzą od publiczności, więc to są tematy, które dotykają na co dzień ludzi. Relacje, praca, czas wolny no i fantazje na ten temat. Fantazje na temat codzienności.
Paweł: Tak, my gramy fantazje na temat codzienności, tylko w bardzo przerysowany sposób.

 


hot°: Gdzie można Was zobaczyć? Kiedy najbliższe występy?


Paweł: Jazzment Klub jest naszą ojczyzną;)


Kacper: Scena w Jazzmencie to właśnie Scena Impro. W Szczecinie jest więcej takich przedsięwzięć, bo Hormon ma swoją scenę, teatry też próbują wystawiać spektakle improwizowane, a nasza inicjatywa związana jest właśnie z tym klubem przy Kurkowej 4. Gramy tu w dwa czwartki w miesiącu. Bilety  można kupić w Jazzmencie bezpośrednio przed wydarzeniem.

 

 

mail: [email protected]

tel. 608 111 129
https://www.facebook.com/scenaimpro

https://www.instagram.com/scenaimpro

 

 

 

Komentarze

Komentarze

Marilynn
2:22 03.09.2023
Czy w przypadku upadlosci konsumenckiej ZUS? I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is attractive, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get got an edginess over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase. Jak ogłosić upadłość w Niemczech?
0
0
Nie ponosimy odpowiedzialności za treść wypowiedzi zawartych w komentarzach i opiniach publikowanych przez Czytelników niniejszego serwisu. Publikowane komentarze są tylko i wyłącznie prywatymi opiniamii użytkowników serwisu. Zachowujemy oryginalną pisownię nadesłanych komentarzy.