Filip Rybkowski - Kiedyś tu była sala balowa

Filip Rybkowski - Kiedyś tu była sala balowa
Trafostacja Sztuki - Świętego Ducha 4, Szczecin


Filip Rybkowski
Kiedyś tu była sala balowa

17.07 do 09.10


TRAFO Trafostacja Sztuki  
kurator: Andrzej Witczak
 
Powojenny Szczecin, miasto o wątpliwym statusie. Pruska ruina, z której masowo wywozi się materiał budulcowy dla stolicy, a nowe władze ludowe szukają w niej uzasadnienia przebiegu nowych granic.

 

Poprzez artefakty, fizyczne pozostałości i historie zanurzone w przeszłości Rybkowski konstruuje opowieść o żywych i współczesnych problemach związanych z migracją i kształtowaniem się tożsamości. Na wystawie artysta prezentuje swoje najnowsze, premierowe prace zestawione z realizacjami z ostatnich lat.


Wystawa jest bodźcem do refleksji nad utratą, nadpisywaniem historii i współczesnym sposobem doświadczania przestrzeni. Koncentruje się wokół zagadnień rekonstrukcji i wyobraźni. Zacierają się w niej wyraźne granice między tym, co realne, a tym, co projektowane przez zbiorową lub indywidualną pamięć. Jednym z kluczowych motywów prac prezentowanych na wystawie jest ruina jako struktura nosząca ślady przemian.

 

Linie tańca odciśnięte na zrekonstruowanym parkiecie przypominają zapisy ciała w przestrzeni, a fragmenty nieba z historycznych scen batalistycznych dryfują swobodnie, jakby oderwane od czasu.

 

Artysta tworzy miejsca, obrazy, a także obiekty, które operują na styku faktu i spekulacji. Pojawiają się w nich ślady czegoś, co istniało albo mogło istnieć. W swojej twórczości wykorzystuje malarstwo, architektoniczny detal, formy rzeźbiarskie i wideo, które tworzą mozaikę specyficznego styku kultur, interesów i wielowarstwowego dziedzictwa. Kulturowy patchwork, w którym można samodzielnie odczytywać ukryte warstwy i wątki konfabulacyjne.


Walter Benjamin, pisząc o aurze dzieła sztuki, wskazywał na jej nierozerwalny związek z czasem i miejscem. Z konkretnym „tu i teraz”. Prace Rybkowskiego działają wbrew tej stabilności. Aura pojawia się tu jako coś odzyskanego lub wyobrażonego, a czas, jako zjawisko płynne, zniekształcone.

 

Dużą inspiracją dla Rybkowskiego jest miejska przestrzeń złożona z powłok, przekształceń i nieciągłości - w duchu koncepcji Andreasa Huyssena miasta jako palimpsestu. Rybkowski nie rekonstruuje konkretnych wydarzeń ani lokalnych historii. Jego podejście jest bardziej intuicyjne i uniwersalne.

 

Sztuka staje się tu narzędziem do zadawania pytań o tożsamość przestrzeni i jej zmienność. Miejscem do refleksji jak kultura zapisuje się w materii i jak łatwo może z niej zniknąć.

 

------------


Filip Rybkowski (ur. 1991), artysta wizualny wykorzystujący w swojej praktyce artystycznej krytyczny akt rekonstrukcji połączony z refleksją nad politycznym charakterem gestów przywracania, odtwarzania i konserwacji.

 

Jego prace przekraczają tradycyjne granice malarstwa, wkraczając na pole mozaiki, objet trouvé i instalacji. Rybkowski łączy poetykę fragmentu z kontekstem ikonograficznym, zestawiając oryginalne artefakty i rekonstrukcje z obrazami-cytatami.

 

Jego prace były pokazywane m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Centralnym Muzeum Włókiennictwa, Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie, KODE Art Museum w Bergen oraz Krakauer House w Norymberdze.

 

Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Współzałożyciel Fundacji Galerii Piana promującej młodych polskich artystów. W 2024 otrzymał Nagrodę Główną w konkursie KAF Young Art Prize 2024. Pochodzi ze Szczecina, mieszka i tworzy w Krakowie.